Στις 17/2/2010 έφτασα στην Αddis Ababa, πρωτεύουσα της Αιθιοπίας με σκοπό να παρακολουθήσω το 4o Ethiopian Coffee Roundtable » Branding & Marketing of Ethiopian Coffee » και να συμμετάσχω στο 1ο Ethiopian Cupping Caravan. To Ethiopian Coffee Roundtable είναι ένα συνέδριο στο οποίο προωθείται ο καφές της Αιθιοπίας μέσω παρουσιάσεων, αναλύσεων της αγοράς, cupping & άμεσης γνωριμίας με Union & Coops.
Λόγω άφιξης μου μία μέρα πριν την έναρξη του Roundtable, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω την πρωινή συνεδρίαση του DST.
DST σημαίνει Direct Specialty Trade και δημιουργήθηκε από το ECX (Ethiopia Commodity Exchange). Το DST δημιουργήθηκε με σκοπό να προσφέρει μία δίκαιη, αποδοτική και αδιάβλητη πλατφόρμα τιμών για την διευκόλυνση των εξαγωγών απευθείας από τους Αιθίοπες παραγωγούς καφέ στο διεθνές εμπόριο.
Οι αγοραστές θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι προκειμένου να συμμετάσχουν στο DST bidding session και να δώσουν προσφορά τιμής. Οι αγοραστές και οι πωλητές θα πρέπει να είναι παρόντες ή να εκπροσωπούνται από έναν εξουσιοδοτημένο agent. Οι τιμές στο bidding session είναι FOB USD/pound με βάση την ποσότητα που εξάγεται. Η διαδικασία προσφοράς τιμής θα γίνεται με βάση τα lot. Κάθε lot θα έχει έναν δικό του αριθμό. Η σειρά των lot και το πρόγραμμα του bidding session παρέχεται στους συμμετέχοντες μία μέρα πριν την έναρξη του bidding session.
Πριν την έναρξη ο πωλητής πρέπει να θέσει μια ελάχιστη αποδεκτή τιμή που ονομάζεται Offer Reserve Price. Η μεγαλύτερη προσφορά τιμής είναι και η επικρατέστερη. Στο τέλος του bidding session θα δοθεί στους αγοραστές και τους πωλητές μία αναφορά με λεπτομέρειες σχετικά με τις τιμές, τις ποσότητες και τις συμφωνίες και αγοραπωλησίες που πραγματοποιήθηκαν.
Μετά την λήξη, η Heleanna Georgalis, πρόεδρος της εταιρίας Moplaco Trading CO LTD και ελληνικής καταγωγής, μου έδειξε τις εγκαταστάσεις της εταιρείας της και δοκιμάσαμε μια σειρά καφέδων νέας συγκομιδής.
Στις επόμενες μέρες, 19-20/02, κατά την διάρκεια του Roundtable είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω αξιόλογες παρουσιάσεις, να γνωρίσω άλλους specialty roasters κυρίως από την Αμερική με τους οποίους την 21/2 θα ξεκινούσαμε το cupping caravan.
Την τελευταία ημέρα του συνεδρίου ενώσεις (unions) και εξαγωγείς παρουσίασαν καφέδες νέας συγκομιδής και δοκιμάστηκαν από εμάς με τη διαδικασία του cupping.
1o Cupping caravan 21 – 25 /2 2010
Αυτό το πρώτο cupping caravan οργανώθηκε από την εταιρία Boot Coffee Consulting & Training και χρηματοδοτήθηκε από την USAID και την FINTRAC, ενώ συμμετείχαν συνολικά 18 άτομα. Σκοπός του cupping caravan ήταν η γνωριμία των roasters από διάφορες χώρες του κόσμου (ΗΠΑ, Καναδάς, Ταϊβάν, Ελλάδα, Ολλανδία, Γερμανία) με τους παραγωγούς του καφέ στις εγκαταστάσεις των συνεταιρισμών όπου ανήκουν, η αξιολόγηση των καφέδων μέσω του cupping, καθώς επίσης και η συζήτηση με τους παραγωγούς για θέματα που τους απασχολούν και για την νέα κουλτούρα καφέ.
Ξεκινήσαμε 21/2 με 2 vans και με κινητό εξοπλισμό για τα ημερήσια cupping.
Οι προορισμοί μας ήταν οι περιοχές Sidama και Yirgacheffe.
Στα ημερήσια cupping που ήταν δύο (πρωινό & απογευματινό) συμμετείχαν 4-5 διαφορετικές cooperatives.
Οι βαθμολογίες στα cupping γινόντουσαν βάσει πρωτοκόλλου Q και συνολικά βαθμολογήθηκαν 26 καφέδες washed και 1 καφές sun-dried.
Όλοι οι καφέδες ήταν από την νέα συγκομιδή.
Χωρισμένοι σε τρείς ομάδες σε κάθε προορισμό προετοιμάζαμε το cupping table και τα δείγματα καφέ και μια ομάδα με επικεφαλής τον Willem Boot συζητούσαμε με τους παραγωγούς και τους εκπροσώπους των cooperatives και των unions τη νέα κουλτούρα καφέ και ακούγαμε τα προβλήματα τους.
Σε όλη την διαδρομή το κάλεσμα των παιδιών ήταν ένα παρατεταμένο «you you you you you you» που ακουγόταν σαν τραγούδι!
Όλοι οι καφέδες βαθμολογήθηκαν με score 80 – 90 έκτος από το private από το χωριό Aleta Wondo που όλοι έδωσαν βαθμολογία πάνω από 90, ήταν ο καλύτερος καφές σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού.
Το εντυπωσιακό είναι πως τα μέσα επεξεργασίας σε πολλές cooperatives είναι πολύ υποβαθμισμένα, παρόλο αυτά η φύση δίνει μοναδικούς καφέδες στις περιοχές Sidama & Yirgacheffe.
Στην Αιθιοπία υπάρχουν πάρα πολλές ποικιλίες οι οποίες ακόμα δεν έχουν «κωδικοποιηθεί», μπορεί να αριθμούν και τις 50.000.
Ξεχωριστές στιγμές ήταν η επίσκεψη μας στο σχολείο στο χωριό Aleta Wondo το οποίο χρηματοδοτείται και από πωλήσεις καφέ από την περιοχή αυτή.
Τα έσοδα από την πώληση του καφέ απευθείας χρηματοδοτούν την εκπαίδευση, τον τομέα της υγείας, την παροχή νερού την εξασφάλιση της υγιεινής καθώς επίσης την εξασφάλιση των πόρων ζωής για την τοπική κοινότητα. Η εταιρία μας δεσμεύεται από το 2008 σε αυτό το κοινωνικό πρόγραμμα και προμηθεύεται καφέ από το χωριό Aleta Wondo, συμβάλλοντας στον σκοπό του οργανισμού Common River.
Εξίσου ξεχωριστή στιγμή ήταν το απόγευμα που επισκεφτήκαμε τον συνεταιρισμό Schilcho στην περιοχή Sidama γιατί είχα την ευκαιρία να γνωρίσω από κοντά τους παραγωγούς του καφέ τον οποίο αγοράζουμε στην Taf! Η Ελεωνόρα από το marketing τους έδειξε το διαφημιστικό υλικό με το οποίο προωθούμε τον καφέ τους στο Taf Coffee και έμειναν έκπληκτοι με τις πληροφορίες στις οποίες μπορεί να έχει πρόσβαση ο καταναλωτής.
Στις 26/02, μια μέρα μετά την επιστροφή μας από το cupping caravan, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με δημοσιογράφους που μας επισκέφτηκαν στο ξενοδοχείο και να μοιραστούμε μαζί τους τις εμπειρίες και εντυπώσεις από τους καφέδες που δοκιμάσαμε και γενικότερα από το ταξίδι μας στις περιοχές Sidama & Yirgacheffe.
Πραγματικά το ταξίδι στην Αιθιοπία ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία από πλευράς γνώσεων και αλληλεπίδρασης με τους υπόλοιπους roasters της ομάδας και αναμένω το επόμενο cupping caravan του χρόνου!
Γιάννης Ταλούμης